28.05.10

Idag 8 dagar kvar! - VASELIIN, RINNANIBUD ja KUSEMINE!

Just, 8 päeva pärast on start... Mu elu esimene jooksumaraton, 42km 195m... psst, kahtlustan, et see on põhimõtteliselt ka mu esimene jooksuüritus üldse :) Oli küll pisike plaan Tartu Jooksumaratonile peale minna, üritasin isegi oma malamuudile rinna(selja)numbrit sebida, aga ei sobinud korraldajatele Cheya's Fire N Ice stardiprotokollis :D Ja no rattasõit sai ikkagi võitu...

Nii, aga nüüd läheb vist kriitiliseks... juba järgmisel laupäeval ootavad Rootsi pealinnas mind 20 135 jooksufanaatikut, hullupilk peas valmisolekus no1 minusuguseid kollanokkasid juba stardisirgel lömastama. Ülehomme on, aga Tartu Rattaralli, et millal ma siis nüüd jooksmist treenima hakkan? :)

Ei ole mul õrna aimu ka, et millist värvi tempotegija lipu taha ennast sättima peaks? Muideks ajalimiit on 6h, aga 5h tempomees on musta lipuga :) Rattamaailmas on musta lipu taha jäämine veits teine teema.

Olen pidanud ikka korduvalt silmi maha panema, kui jälle ja jälle küsitakse, et mis ajaga lõpetada tahan või kui kiiresti kilomeetrit joosta kavatsen :) Pagan, ma ei tea... Ma olen sörkinud koeraga hommikuti ja vahel ka õhtuti, juuuu.

Nüüd hakkan põdema, et krt, äkki alahindan vastast? Kardan veitsa, et mitte öelda palju :) Eriti peale seda, kui mu sõbrale, kes ka esimest korda maratonil stardijoonel, saadeti selline väike eduka_finišeerumise_nipid_email :)

1. Vaseliin. Seda soovitan määrida ohtralt. Alguses on väga perv tunne aga pärast 5h on ta su nahka imendunud ja keha tänab sind selle eest. Määrida tagumikuvahe, kellakotid, kaenalalused ja varbad/kannad/tallaalune ikka kohe mõnuga ja paksult.

2. Tissid kindlasti teipida tugeva plaastriga niiet higistades lahti ei liguneks.

3. Kui on soe (viimased 3 aastat on olnud VÄGA PALAV ca 30C) siis kindlasti soovitan maikat ja valget nokatsit. Kui on jahedam siis soovitan võtta kaasa miski hiidvana dressika mille saad stardikoridoris enne starti maha võtta ja sinna jättagi (pole väga öko aga tervis on kõige tähtsam ja sul on seal miski 15-20 min ootamist enne kui saad jooksma hakata ja selle ajaga jõuab sul väga külm hakata tänase ilmagaa.)

4. Joogivöö. Soovitan sul sellega kasvõi miski 1km proovisörgi teha enne võistlust et saaksid aimu kui mugav sul sellega on. Samuti läbi mõelda kuidas kõik geelid, magneesiumid ja soolatabletid sul sinna vöösse ära mahutuvad ja mis tunne selle täis vööga joosta on. Ma ise panin endale vöösse ainult 2 väikest pudelit (kuigi mahub 6tk) rajal on piisavaalt joogipunkte. Geele võtsin kaasa vist 6 tk ja need kulusid kõik ära (need pakkisin vöösse). Lisaks 1 magneesiumiapull (selle laksasin sisse miski 24km peal vist) ja 2 miskit energia/soolatabletti.

5. enda magneesiumiga "immutamist" soovitan teha. Mina võtsin 2 päeva enne mõlemal päeval ühe ampulli ja enne starti ühe. Ja krambid jäid tulemata.

6. sokid. Kindlasti soovitan osta profisokid. Mina jooksin asicsi vist cayano sokkidega ja pääsesin rakkudest. Varabküüned ka ära lõigata enne starti muidu on lootust suure varba küüntest lahti saada.

7. kusemine. Kuna seal rajaääres peldikuid liiga palju ei ole, samas jooks on kesklinnas siis mina (ja tuhanded teised) pöörasid sobivas kohas selja publiku poole ja soristasid kuskil sobivas kohas kus vaja. Esimene kord kannatasin viisakalt ja see oli suht mõttetu.

8. kõige raskem koht on teise ringi algus (joostakse 2 ringi). Siis oled juba 21 km ära jooksnud ja täitsa zombi ja kõige lihtsam rajalt maha astuda (finish 42 km on samas kohas). Esimene aasta tegin selle vea. Tuleb lihtsalt kasvõi roomata sellest kohast läbi ja paar kilti edasi siis juba oled fakti ees et lihtsalt pead lõpuni kasvõi kõndima aga saad tehtud. Ka aeg 6h on sooritus ja tehtud!!!! Isegi kui terve teise ringi kõnnid (selliseid on seal päris palju) siis ikkagi saad linnukese kirja et tehtud! Sest finishitunne on seda väärt - ükskõik mis ajaga sa siis lõpetad.

9. kõik nõuanded on soovituslikud, maksab teha lõpuks nii nagu ise usud ja kehale kõige parem tundub. Ainus mida kindlasti soovitan on lõpetada - ükskõik mis ajaga. See on tunne mis ka 10a pärast on meeles :)

10. ja ühe Ibumax400 ma viimasel aastal ka võtsin kaasa rajale ja põlvevalu leevenduseks sõin ära kah. Aga kui südamega sul mingeid probleeme võib olla siis parem ära võta seda kaasa (võid siis vabalt ka infarkti saada).

11. hoolimata kõikidest spordipedede soovitustest oleme sõpradega jõudnud seisukohale et alguses tuleb ikka suht maksimumiga minema panna. Kuskil 20km peal oled niikuini väsinud ja vahet pole kas alguses üritasid midagi lõpuks hoida või mitte :)

Scary Movie Stockholm Edition

4 kommentaari:

  1. 1.Mismoodi sa jooksed kui su talla-alused on "mõnuga ja paksult" vaseliinised :) Paksult võid sa jalataldu määrida eelmisel õhtul enne magamaminemist-siis on sul hommikuks jalad pehmed nagu beebil.
    11.Nii rumalat nõu annab ikka anda. Need sekundid mis sa alguses mõistlikult alustades loovutad saad sa distantsi lõpuosas kuhjaga tagasi.Lisaks terve distantsi vältel saadav positiivne emotsioon pidevast ja tugevast kohaparandusest igal kilomeetril.

    VastaKustuta
  2. Oskan enda kogemusest kommenteerida:
    1. Mina olen ainult varbad, kellakotid ja tagumikuvahe ära vaseliinitanud. Võibolla poleks hullu ka ilma määrimata, kuid parem mitte riskida. Tallaluste määrimises olen skeptiline, sest alguses on siis suht ebamugav joosta, kui jalg sokis edasi tagasi libiseb.
    2-3. OK
    4. see on see punkt, mis peaks olema eelnevates trennides läbi proovitud ning geelid testitud, aga eks rattal kasutad neid niikuinii ja on selged millised sulle sobivad.
    5. Ise ma magneesiumi ei tarbi vaid olen joonud päev enne ning ka maratonihommikul mineraalvett ning ei ole ka krampe tulnud. Samas eks sa tead rattasõitudest ise paremini kas üldse on ohtu krampide tekkeks, sest minu arvates on rattal need kergemad tulema kui jooksus.
    6. OK
    7. Kui sa väga palju enne starti vett ei tarbi, siis ei teki ka vajadust wc järele. Organism kasutab peaaegu kõik ära. Endal pole maratonil veel vajadust olnud põit tühjendada ning see vajadus on tekkinud alles tunde hiljem pärast finisheerimist. Aga kui ikka minema peab, siis peab :)
    8. Öeldakse, et maraton algab 30 või 35 kilomeetrilt. Minul on raskemaks läinud umbes nendel kilometritel. Soovitus on mitte hakata kõndima, sest pärast on väga raske uuesti jooksma hakata. Samas ma usun, et esimese maratoni jooksete te emotsioonide ja sealt saadud adrenaliinilaksuga vabalt ära.
    9. OK
    10. Ise olen võtud pärast jooksu ühe Ibumax'i või Ibuprofeni, vähendab natuke lihasvalusid ning samuti peaks ennetama ka põletikutekkeid. Kui eelnevates trennides pole valudega probleeme olnud, siis esimese võiks ilma tablettideta läbi joosta, sest niikuinii hakkavad distantsil jalad täiesti suvaliste kohtade pealt valutama, see tuleb ära kannatada, küll üle läheb ning küll hakkab miskit muud valutama mõne aja pärast, ka seegi tuleb ära kannatada :) Ma küll pole masohhist, aga pärast esimest maratoni ei soovitaks siiski valuvaigistavat pilli võtta, sest järgmiste päevade lihasvalu on omaette kogemus ja mälestus, eriti trepist käimine :D
    Pärast maratoni vaata youtube'is "day after marathon" otsinguga klippe ;)
    11. Väga rumal soovitus. Esimesed 4-5 tuleks teil kergelt sörkida, nö soojendusjooks teha ning siis olenevalt enesetundest natuke tempot tõsta. Pärast poolt maad või 30km võite ju veel tempot tõsta kui keha ja enesetunne seda lubab.

    Igatahes tugevat närvi teile.

    VastaKustuta
  3. Tänud kommimast. Nagu hakkas veits kergem ja ei hakanud ka :)
    Ma ise olen ka nendest jalgade paksult sissevõidmisest natuke kahtleval seisukohal.
    Arvan, et viimase punkti all mõeldi minu puhul pigem seda, et kui pump rattatrennidega suht ok konditsioonis, siis pole väga põhjust ennast pidurdada, peale paari tundi on enivei nii valus olla ja siis pole enam vahet, et väga ennast teiseks distantsipooleks hoidsid. Tunnid hakkavad su kahjuks mängima või midagi analoogset.

    VastaKustuta
  4. No nii Priit,olles läbi lugenud Toomase kokkuvõtte Stockholmist,ootaks huviga sinu muljeid.

    VastaKustuta