17.07.12

Pe*se see uus liiklusseadus!

Eelmisel nädalal käis kõigepealt siis pressist läbi uudis, et Politsei hakkab jalgrataste helkureid ja signaalkelli kontrollima. Enamusele rattarahvast jäi see vast hoomamata, kuni sai netti üles riputatud protokolli väljavõte, mis ikka tõelise kulutulena välgukiirusel levima hakkas. Tõepoolest ooongiiii kedagi trahvitud: "Juhtis jalgratast, millel puudub töökorras signaalkell"

Kas pollaritel enam tõesti midagi kasulikku teha pole, kas kõik vargad_pätid_kaabakad ja autoroolis kihutajad on juba kinni püütud? jne jne. Suurem osa reageerijatest olid just sellise suhtumisega. Ok, oli ka teistlaadi mõtteid stiilis, et politsei ei tee ju seadusi ja, mis seal siis imelikku on, kui rattur pimedas nähtav oleks jne

Mulle millegipärast meenus anekdoot, kus perekond paadikesega jõe peal. Oh imet, tõmbavad lupsti kuldkala välja. See võrukael paneb loomulikult oma tavalise loo repeat-i peale. Laske mind ainult vabadusse, täidan punktipealt teie kolm misiganes soovi. Perepeal tõmbab kohe filmi käima, loomulikult laseb õnnetooja vette. Samal ajal jõuab perepoeg oma salasoovidele detsibellid taha installida: "Hamstrit tahan!". Isa: "Per*e see hamster!", millele järgneb ema agooniaeelne karjatus: "Võtke välja! Võtke välja!"

Kõik tahavad justkui head, aga välja tuleb ikka nii nagu alati :)

Ok, ei lahmi, süveneme veidike.

Uuest liiklusseadusest loeme:

§ 87.  Jalgrattale esitatavad nõuded
 (1) Jalgrattal ja pisimopeedil peab olema:
 1) töökorras pidur ja signaalkell;
 2) ees valge ja taga punane ning vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur.

Pidurid korda. Loomulik. Keegi ei vaidlusta. Signaalkella juurde tuleme veel tagasi. Järgmisena võtame helkurid.

Ausalt öeldes esindan ma siin eelkõige liibuvates pükstes lükramehi. Võidusõiduratastega. Just see seltskond, kes helkuriteemale kõige rohkem vastu punnib. Esmapilgul õigustusega. Tavakruisijad tõenäoliselt vaatavad oma ratast ja no pole varem isegi märganud, aga siin ju kõik helkurid omal kohal, millest see paanikaosakond ? :) Eks võttis ennast ka korra nõutuks, et kas  ma tõesti pean oma udupeene elektroonilise käiguvahetajaga 6,4kg kaaluva ratta kodaratesse mingisugused plastmassmonstrumid külge kruvima. Paljud meist on valmis hinge hinda maksma, et järjekordne mõni gramm vähem kaaluv jupp ära vahetada ning siis tuleb keegi ja ütleb, et vot paned nüüd sellised jurakad kodaratesse lisaraskuseks. Mismõttes? Aerodünaamikast rääkimata.

Pagan, loen veel seadust, kodaratest ei räägi ju keegi. Erinevad jooksu- (velje) ja kummitootjad kasutavad tegelikult tihti helkurit oma toodete juures. Sõber kirjutas, et tal on helkurid rattakingadel (taga ja külgedel), pükstel (taga säärte peal), kinnastel (krõpskinnutsed), jopel (varrukatel ja seljal, ees rinnakõrgusel )  ning isegi kiivri kogu kuklaosa on üks suur helkur. Et, mis siis ikkagi on oluline, kas olla pimedas nähtav või olla pimedas nähtav?

Uurisin Politseist, et mis need  õnnetud lükramehed tegema peavad.

Vastus:
Kui helkurriba täidab oma eesmärgi ehk helgib, siis läheb ta arvesse. Kindlasti tuleks jälgida sellise helkurriba kulumist ja määrdumist. Kulunud ja määrdunud helkurriba eesmärki ei täida ja liiklejat pimedas näha ei ole.
Helkurite suurus ja kuju ei ole olulised. Seaduseandja eesmärk on teha jalgrattad liikluses nähtavaks. Seda peaks arvestama rattale helkureid pannes.


Kõlab nagu HOOLIMINE, mitte seaduses näpuga järge ajamine elik kellegi tahtlik peedistamine või raha välja pumpamine?

Võtsin meie reklaamiagentuuri ette ja palusin neil helkurkilega veidike vaeva näha. Tulemuseks punased-valged mummud, südamed, ruudud, ristkülikud, erinevad logod. Midagi igale maitsele.



Jah,  seadus tuleb paraku teha ikkagi vist enamuse järgi. Sinna erandite a la "välja arvatud trenni tegevad sportlased" sisse kirjutamine läheb keeruliseks. Trenni tegevate sportlastega on üleüldse segased lood. Ma tulen hommikul tööle täpselt samas liibuvas varustuses nagu õhtul trenni minnes. Aga ratas on mul pigem ikka kui transpordivahend. Veeren vaikselt mööda kergliiklusteed. Siis nagu peaks tuled/viled küljes olema ja kaaskodanikega arvestama. Õhtul lähen paari omasugusega trenni ja nüüd enam liikluseeskirjad ei kehti. Siit jõuamegi sujuvalt autojuhtide lemmikteemani, et kas Urmo Aava teeb Järvevana teel kiiruskatseid ja kas Värnik lammutab ööklubis odaga. Ok, viimane näide oli halb, Värnik võib ööklubis odaga möllata küll, aga seda ei suuda ei Anu Säärits ega Helar Osila spordiuudistes kajastada, teise saate teema :)

Kuhu ma oma jutuga jõuda tahan on see, et palju on ikka meie endi kätes, kas meiega liikluses arvestatakse ja kas meil on õigus teistelt nõuda seda, millele me ise vilistame.

Tegelikult ei pea liikluses kõik ju kõiki vihkama :)

Veel õli tulle. Milleks mulle need helkurid, ma ju pimedas ei sõida, neist ei ole kasu. Nõus. Isiklikust kogemusest: Varakevadel trennis, tuul keerab, väike valearvestus, kerge nälg ja jäängi hopsti väääga hämara peale. Noh, mul õnneks tagatuli. Panen selle vilkuma, töötab. Jõuan poole tunni pärast koju, vaatan ratast, tuli ei plingi :( Millal ta tühjaks sai, ei tea. Helkurit polnud loomulikult. Risky business.


Jõuamegi vaikselt rattakellani. Signaalkellani siis. Mitte pulsimõõtjani, mis põhimõtteliselt ju annab ka mingi alarmsignaali, kui süda liiga puperdama kukub :)

Politsei trahvib, appi! Rattamüüjate vandenõu, tegid raisad hea lobitöö ja nüüd müüvad nagu muda. Ma tõesti tahaks näha sellist Eesti rattakaupmeest, kes oleks valmis misiganes koguse rattakellakeste müügi nimel laskma tekkida situatsioonil, kus inimesed trahvihirmus ratta nurka panevad ja pigem sörkjooksule või saalialadele sõrme annavad. Suhteliselt lühinägelik oleks selline ajutine müügiedu. Küll, aga olen kindel, et kõik, või vähemalt enamus kaupmehi on valmis panustama rattasõidu turvalisemaks muutmise nimel.

Ma eelmisel aastal panin oma maanteerattale pisikese kõll-kõll vanakooli kella peale. Ja no ma tõesti olen võibolla erand, aga mulle meeldib sellega kergliiklusteel kõlistada. Miks? Sest meie kergliiklusteedel valitseb sõna otseses mõttes üks suur kaos. Lapsevankrid, nende emad, laste siis, mitte lapsevankrite. Siis emad, kes pole enam kenad, lapsed, koerajalutajad, rulluisutajad, tõukeratturid, jooksjad, kepitajad ja veel kõiksugu karvased ning sulelised. Et neist vähegi mööda saada, selleks on rattakell piisavalt spetsiifilise heliga. Kümnest kaheksa annavad sulle viisakalt teed. 20%, kes on kõrvaklappidega, pilves või lihtsalt po*uistid, neile ei mõju nagunii ei pidurite klõbistamine ega hüüded/röögatused, a la: "Möödun vasakult või möödun paremalt!" Jah, paljud üritavad muga vaielda, et nad saavad ideaalselt hakkama ka hõigetega. AGA, minu arvates on kellakõlin soliidne, ja mis põhiline, kõlab ikka suhteliselt ühtemoodi kõikides erinevates meil räägitavates keeltes.

Veidi tõmbaksin paralleeli Hispaania/Itaaliaga, kus ratturist möödasõitu planeeriv autojuht annab kerge signaaltörtsu, märguandeks lihtsalt. Teinekord  isegi vaid selleks, et sa küünarnukiviipega talle omakorda möödasõitu lubaksid. Respekt, vastastikune. Jah, meil on sinnani pikk maa, aga taaskord, matslus tekitab matslust, vihkamine vihkamist. Ehk reguleerib rattakell veidike ka kergliiklusteede sõjaseisukorda. Mida rohkem ta heliseb, seda enam inimesed jõuavad järeldusetni, et äkki ei olegi neljakesti õlg-õla kõrval jalutamine just kõige mõistlikum tegu...




Ah jaa, mis kasu mul sest krdi kellast, kui ma kergliiklusteele ei roni. Nõus. Ei olegi. CFC või Nõmme Rattaklubi saateautoga treenivatel poistel ei ole seda kella tõesti kellelegi tilistada. Samas, peavad nad kuidagi ka treeningbaasi jõudma ja sealt koju veerema. Kahtlustan, et nii mõnigi kasutab selleks kergliiklusteed.

Ma olen nõus, et kella puudumisel trahvimine on ikka suht üle võlli teema, aga vähemalt on see kampaaniakorras ratturite kontrollimine pannud inimesed uue liiklusseaduse osas veidikenegi mõtteid vahetama.

Austame jalakäijaid, rulluisutajaid, koerajalutajaid, autojuhte, bussijuhte... Teeme algust kohe ja  ma olen kindel, et pehmelt öeldes paaaaar pikka aastat ning olemegi Eestist supsti nagu üleöö vorminud oma pisikese Mallorca, jalgratturite paradiisi ;)

37 kommentaari:

  1. Aga mismõttes "uus" liiklusseadus? kõnealused nõuded olid juba üsna mitmes eelnevas redaktsioonis olemas.

    VastaKustuta
  2. Indrek, jah. Liiklusseadus on ju uus :) Ma ei olegi väitnud, et kellade/viledega varem teised lood olid.

    VastaKustuta
  3. Kas neid helkurklepse on nüüd HE-s saada?

    VastaKustuta
  4. Pirital ja Almares peaks jagatama. Tellin asap juurde

    VastaKustuta
  5. Mul tekkis Aarnega sama küsimus, et kus neid helkurkleepse saab :)

    VastaKustuta
  6. hea test http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=k7oGk-ozhKI

    VastaKustuta
  7. Ahoi Priit,
    tänud kõva töö eeest, AGA,
    need kleepsud ei vasta ju EU standarditele, mille järgi peab helkuri pind olema minimaalselt 15cm2... Et Politsei ja seaduse silmis ei ole need kleepsud ikkagi ju helkurid

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul on ühel pöia poolel helkivat pinda kokku 82cm2 (3 x süda ja 2 x DURA ACE tekst) Anname EUmeestele andeks

      Kustuta
  8. Mu Polar ongi signaalkell: võtab vastu, edastab, töötleb ja toodab (ka helilist) signaali, Helkuri mõõtmed pole liiklusseaduses ega selle lisades defineeritud. Küll aga peavad need näha olema auto lähitulede valgusvihus vähemalt 150m kauguselt. Kleepsude idee on suurepärane: need tekitavad jokk olukorra ning kasvatavad ratturi nähtavust ja turvalisust, kuid ei lisa kaalu ega vähenda aerodünaamilisust.

    VastaKustuta
  9. Puhtalt huvi pärast küsin - milleks see õhutakistuse ja ratta kaalu jälgimine väljaspool võistluseid?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Otseselt ei ole oluline, aga enne iga võistlust siis kodarahelkureid maha kruvida jne pole ka just kõige meeldivam tegevus :)

      Kustuta
  10. Nagu näha, siis lihtsaim viis helkurite toimivuse kontrollimiseks on rattast välguga pilti teha. (Y)

    VastaKustuta
  11. Meresõiduohutuse seadus sätestab nii: Väikelaevana ei käsitata võistlusspordiks ja treeninguteks kasutatavat spordialaliidu poolt vastavalt märgistatud veesõidukit (näiteks jett, purjelaud, purjejaht, võistlusjaht ja muu selline).
    Seega saab erandeid ka seaduses teha küll!
    Näe ja ole nähtav, see on elementare, aga no kell maal, seda olen ainult endale helistanud.

    VastaKustuta
  12. Rattakell on hea asi, kiidan ja kasutan. Aga nõuda seda seadusega pole minu meelest õigustatud. Siin on mängus mingi igipõlise autojuhi loogika - autol peab signaal olema, sest autojuhi hääl autost välja ei kosta, järelikult peab signaal olema ka jagrattal. No mispoolest jalgrattakell tagab parema liiklusohutuse kui jalgratturi häälkäsklus? Ja ilma jalgratturi ja tema hääleta ükski jalgratas paigast ei liigu.
    Ilma signaalkellata sõitmise eest tohiks karistada ainult neid jalgrattureid, kellel hääl parajast ära on. Ülejäänutel on seignaalkella olemasolu seaduse MÕTE täidetud: neil on võimalus hoiatada kaasliiklejaid ohu eest.
    Sama helkuritega: vean kihla, et valdav osa suverattureid sõidabki ainult päikesepaistelise ilmaga. Mis tolku on südapäeval helkuritest? Karistada kedagi selle eest, et kui ta sõidaks mingites muudes tingimustes kui ta tegelikult sõidab, siis ta poleks nii hästi nähtav? Ja jällegi, mul endal on täiesti tavalised helkurid ja jumal tänatud, et on, mingi hinna eest ei kruviks neid maha. Täiega pooldan helkureid. Aga ei pea õigeks, et kedagi karistataks, sest ta sõidab päikesepaistelisel päeval ilma helkuriteta.

    VastaKustuta
  13. Tsiteerin:
    "Käisin Pirita uues poes neid helkurkleepse küsimas. (Enne käisin veel Kristiines, sealt saadeti mind viisakalt ära.)
    Tülpind olemisega onu leti taga tuvastas, et ma ei ole MNT vend, ja arvas, et ei ole mul mingit kleepsu vaja.
    Mu palve peale eraldas ta mulle siiski kaks südamekest.
    Tundsin end ebaadekvaatsena ja tulin tulema.

    Mul on peres kuus jalgratast, ja ma vaevusin kahe päeva jooksul kaks korda teie poodi sisse astuma. WIN!!!, eks! Normaalse müügitöö korral oleks mul praegu kodu HE logosid täis, ja ilmselt müüdud ka suur hulk signaalkelli, helkurpaelakesi ja mida iganes veel. Nüüd aga tean vaid, et mitte-maanteemehed pole teie poes heas kirjas."

    (http://velo.clubbers.ee/foorum/viewtopic.php?f=16&t=39423&start=100)

    Kas ikka tasub küsima minna? Ja millistel tingimustel?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kurb lugu :(
      Tasub ikka minna, täna just lasin sinna veidike juurde viia ja Kristiinesse ka. Tasuta on need kleepsukesed

      Kustuta
  14. Hea artikkel, lõbus lugeda , 100% nõus. Kõik on kinni vihkamises või austamises. Ei reguleeri meie heaolu ükski seadus kui me seda ei taha. Ehk siis käitu kõigiga täpselt nii nagu käituksid iseendaga.(enesepiinajad ja suitsiidipommitajad ilmselt siiski siia nimekirja ei mahu aga neid on õnneks vähe.Enamus ei taha haiget saada)

    VastaKustuta
  15. Kuna ma ei ole püsilugeja, siis küsiks et kuskohast täpselt neid kleepse saab?

    VastaKustuta
  16. Ja ikkagi on asi veider. Enamusel meist on hääleaparaat olemas... Enda ratas on aga nii helkurdatud,et kahtlesin juba värvimise mõttekuses. Kuigi jah - värv - neoonkollane on ka nimelt nähtavuse huvides valitud.

    VastaKustuta
  17. Tegeliklult on mul ka paanika - mul rattal pasun peal. Äkki lähen nüüd vangi. Seadus nõuab ju kella. Või on seaduseloome laua taga olnud keegi, kel pehmelt öeldes IQ saapanumbrile võlgu ja hobuselt laenatud silmaklapid peas. Äkki pole too tüüp elades näinud jalgratastele toodetavaid pasunaid? Kell ja kõik. Sama nagu kunagi oli parkimispiletitel nõue rebida üleliigne ära. Läks vaidluseks, kas siis olen seduserikkuja kui kultuurse inimesena kasutan kääre ja lõikan. P... saadeti ja rahule jäeti. Täpselt sama Handsfreega. LE kohustas seda ju omama. Vastavalt sellele ka käitusin. Sõitsin kenasti telefoon kõrva ääres kui miilits mu kinni pidas ja rahakoti suurust uudistama kukkus. Ma siis võtsin kindalaekast suvalise Hf ja näitasin talle seda. Ei rahuldanud. Lugesime siis kenasti koos nagu issi ja pojake liikluseekirja, mis ei kohustanud sugugi seda imevigurit kasutama vaid omama. Minema lasti. Sooviti veel hääd reisi. Seetõttu ongi alati kui tuleb välja mingi uus seadus, mul paber näpus ja ma seda uurimas. Enamasti kubiseb kirjatükk lollustest ja vastuoludest. Sõnastusest ei räägigi. Ja kuna parim enesekaitse on seaduse tundmine, Siis asjad selgeks ja tuld. Seadus ise peab aga kindlasti kaasas olema ja jamakohad tuleb esile tuua. Kasvõi neoonmarkeriga. Siis hää seadusesilmaga koos asja üle arutada.
    Tegelikult mu vokil on kell. Aga peidetud. Kui asi hapuks kisub, saab miilitsaonu kuulda - KÕLLLLLL.

    VastaKustuta
  18. Priit, ega sul neid kleepse enam ei ole. Aastake on küll möödas. Mul kukkus helkur eile küljest ära, kuna sõidan vanalinnas siis sai teda painutatud sest koos porialauga kolisesid nad rohkem kui vaja oli. Hakkasin otsima asendust ning lootsin leida kleepse (ees mul üldse helkur puudub ja ei taha neid plastmassist asju külge panna) aga pole neid kuskilt saada. Peaksid turustama hakkama :)

    VastaKustuta